ПОЛОЖЕННЯ
про навчальні кабінети з природничо-математичних предметів загальноосвітніх навчальних закладів
1.1. Це Положення розроблено відповідно до Закону України «Про загальну середню освіту», Державного стандарту базової і повної середньої освіти,
затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14 січня 2004
року № 24 (далі - Державний стандарт базової і повної середньої освіти),
підпункту 3 пункту 1 додатка
2 «Завдання і заходи з виконання Державної цільової соціальної програми
підвищення якості шкільної природничо-математичної освіти на період до
2015 року» до Державної цільової соціальної програми підвищення
якості шкільної природничо-математичної освіти на період до 2015 року,
затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 13 квітня 2011
року № 561, Положення про навчальні кабінети загальноосвітніх навчальних закладів,
затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України від 20 липня
2004 року № 601, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 9
вересня 2004 року за № 1121/9720.
1.2. Це Положення визначає загальні та спеціальні вимоги до
розташування, матеріально-технічного обладнання та науково-методичного
оснащення кабінетів з природничо-математичних предметів (далі - кабінети
з ПМП) і є обов'язковим для використання в загальноосвітніх навчальних
закладах незалежно від типу та форми власності.
засоби навчання та обладнання - навчально-наочні посібники, технічні
засоби навчання, обладнання навчального, загального та спеціального
призначення для загальноосвітніх навчальних закладів;
кабінет з ПМП - приміщення загальноосвітнього навчального закладу,
оснащене сучасними засобами навчання та шкільним обладнанням, у якому
проводиться навчально-виховна робота з учнями відповідно до Державного стандарту базової і повної середньої освіти,
навчальних планів та програм, а також науково-методична робота з
природничо-математичних предметів: кабінет (лабораторія) біології,
кабінет географії, кабінет математики, кабінет (лабораторія) фізики,
кабінет (лабораторія) хімії.
2.1. Кабінети з ПМП створюються у загальноосвітніх навчальних закладах відповідно до Державного стандарту базової і повної освіти. Площа приміщень на одного учня у кабінетах з ПМП без використання персональних комп’ютерів повинна відповідати вимогам Державних
санітарних правил і норм влаштування, утримання загальноосвітніх
навчальних закладів та організації навчально-виховного процесу ДСанПіН
5.5.2.008-01, затверджених постановою Головного державного
санітарного лікаря України від 14 серпня 2001 року № 63 (далі - ДСанПіН
5.5.2.008-01), із розрахунку:
Кабінет
|
Площа на 1 учня, м-2
|
Примітка
|
1
|
2
|
3
|
Географії
|
2,4 м-2
|
1 кабінет на 15 класів
|
Математики
|
2,4 м-2
|
1 кабінет на 8 класів
|
Біології
|
2,8 м-2
|
1 кабінет на 15 класів
|
Фізики
|
2,8 м-2
|
1 кабінет на 8 класів
|
Хімії
|
2,8 м-2
|
1 кабінет на 15 класів
|
Лаборантська (для кожного з природничо-математичних кабінетів)
|
0,75 м-2
|
не менше 16 м-2
|
2.2. Основною метою створення кабінетів з ПМП є забезпечення оптимальних
умов для організації навчально-виховного процесу з
природничо-математичних предметів та реалізації завдань відповідно до
вимог Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти.
Державних будівельних норм України ДБН В.2.2-3-97 «Будинки та споруди навчальних закладів», затверджених наказом Державного комітету України у справах містобудування і архітектури від 27 червня 1996 року № 117 та введених у дію наказом від 6 серпня 1997 року № 136 з 1 січня 1998 року (далі - ДБН В.2.2-3-97 «Будинки та споруди навчальних закладів»);
Правил пожежної безпеки для закладів, установ і організацій системи освіти України,
затверджених наказом Міністерства освіти України, Головного управління
Державної пожежної охорони МВС України від 30 вересня 1998 року №
348/70, зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 17 грудня 1998
року за № 800/3240 (далі - Правила пожежної безпеки);
Правил безпечної експлуатації електроустановок споживачів,
затверджених наказом Комітету по нагляду за охороною праці Міністерства
праці та соціальної політики України від 9 січня 1998 року № 4,
зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 10 лютого 1998 року за №
93/2533 (далі - Правила безпечної експлуатації електроустановок);
Положення про організацію роботи з охорони праці учасників навчально-виховного процесу в установах і навчальних закладах,
затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України від 1 серпня
2001 року № 563, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 20
листопада 2001 року за № 969/6160 (далі - Положення про організацію
роботи з охорони праці);
Правил безпеки під час проведення навчання з біології в загальноосвітніх навчальних закладах,
затверджених наказом Міністерства освіти і науки України від 15
листопада 2010 року № 1085, зареєстрованих в Міністерстві юстиції
України 3 грудня 2010 року за № 1215/18510 (далі - Правила безпеки під
час проведення навчання з біології);
Правил
безпеки під час проведення навчально-виховного процесу в кабінетах
(лабораторіях) фізики та хімії загальноосвітніх навчальних закладів,
затверджених наказом Міністерства надзвичайних ситуацій України від 16
липня 2012 року № 992, зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 3
серпня 2012 року за № 1332/21644 (далі - Правила безпеки під час
проведення навчально-виховного процесу в кабінетах (лабораторіях) фізики
та хімії);
Правил безпеки під час навчання в кабінетах інформатики навчальних закладів системи загальної середньої освіти,
затверджених наказом Державного комітету України з нагляду за охороною
праці від 16 березня 2004 року № 81, зареєстрованих в Міністерстві
юстиції України 17 травня 2004 року за № 620/9219.
2.5. Відповідно до Положення про організацію роботи з охорони праці
створена районним (міським) органом освіти комісія визначає готовність
загальноосвітнього навчального закладу до навчального року.
2.6. На кожний кабінет з ПМП складається паспорт кабінету (додаток 1).
3.1. Створення кабінетів з ПМП визначається предметною специфікою,
розміщенням приміщення та оснащенням засобами навчання та шкільним
обладнанням.
3.2. У загальноосвітніх навчальних закладах із малою наповнюваністю
класів допускається використання навчальних кабінетів комбінованого типу
(з двох предметів) за вимогами до упорядкування та удосконалення
організаційно-педагогічних умов функціонування цих кабінетів.
3.3. У загальноосвітніх навчальних закладах можуть створюватись такі
типи навчальних кабінетів з природничо-математичних предметів:
кабінети з окремих предметів (кабінет біології, кабінет географії, кабінет математики, кабінет фізики, кабінет хімії);
комбіновані кабінети з набором навчально-методичної інформації та
матеріально-технічного забезпечення для декількох предметів (хімія -
біологія, математика - креслення, фізика - астрономія тощо).
3.4. Кабінети з ПМП створюються з лаборантськими, що прилягають до цих
кабінетів. Лаборантські повинні мати вихід до кабінету, а ті, що
створюються при кабінетах фізики, хімії, біології, - додатково окремий
вихід у коридор.
3.5. Для дотримання безпеки учнів під час перерв розміщення кабінетів
(якщо у загальноосвітньому навчальному закладі існує кабінетна система)
на поверхах здійснюється шляхом поєднання на одному поверсі (в одному
блоці або секції закладу) кабінетів для 5-9-х класів, на іншому (в
іншому блоці або секції) - для 10-11-х класів.
3.6. Розташування кабінетів може змінюватись відповідно до зміни
спеціалізації загальноосвітнього навчального закладу, співвідношення
класів та кількості учнів у них чи з інших причин.
3.7. Перебувати учням у приміщеннях кабінетів фізики, хімії, біології дозволяється тільки у присутності вчителя або лаборанта.
4.1.2. До матеріально-технічного забезпечення навчальних кабінетів з ПМП
належать шкільні меблі, обладнання та устаткування, а також засоби, що
забезпечують безпеку життєдіяльності.
4.2.1. Шкільні меблі у кабінетах з ПМП повинні відповідати санітарно-гігієнічним правилам та нормам (ДСанПіН 5.5.2.008-01), а їх розміщення здійснюється відповідно до вимог ДБН В.2.2-3-97 «Будинки та споруди навчальних закладів».
4.2.2. Шкільні меблі мають шість розмірів за ростовими групами та маркуванням їх у вигляді ліній відповідного кольору:
Зріст учнів
|
Маркування (колір лінії)
|
Група меблів
|
1
|
2
|
3
|
до 115 см
|
Оранжевий
|
1
|
115-130 см
|
Фіолетовий
|
2
|
130-145 см
|
Жовтий
|
3
|
145-160 см
|
Червоний
|
4
|
160-175 см
|
Зелений
|
5
|
понад 175 см
|
Блакитний
|
6
|
4.2.3. У кабінетах хімії, фізики та біології встановлюються спеціальні
двомісні лабораторні столи трьох розмірів за 4-, 5-, 6-ростовими
групами, прикріплені до підлоги, у кабінетах математики та географії -
шкільні меблі: парти, одно- або двомісні учнівські столи та учнівські
стільці.
4.2.4. Парти (учнівські столи) повинні бути тільки стандартні, при цьому
стіл і стілець мають бути однієї групи. Необхідно передбачити наявність
меблів двох-трьох розмірів з перевагою одного з них або
трансформативних столів зі зміною висоти згідно з антропометричними
даними школярів. Для визначення учням необхідного розміру меблів у
кабінеті повинна бути нанесена кольорова мірна вертикальна лінійка.
4.2.5. Робочі місця вчителів фізики, хімії, біології монтуються на
підвищенні, обладнуються демонстраційним столом (у кабінетах хімії та
біології з препараторською частиною висотою 75 см). Тумби стола
оснащують спеціальними пристроями (шухлядами) для зберігання
інструментів, хімічного посуду, мікропрепаратів і приладів, що
використовуються для проведення дослідів. До демонстраційної частини
стола (висота 90 см) підводять електричний струм, воду і каналізацію.
Робочі площі столів повинні бути покриті спеціальними матеріалами,
стійкими до механічних та термічних пошкоджень, хімічних реактивів. У
кабінеті хімії та біології робоче місце вчителя доцільно обладнати
витяжною шафою з вільним доступом до неї.
4.2.6. Кабінет хімії обладнується демонстраційним столом з витяжною
шафою, додатковим місцевим освітленням, підведенням гарячої та холодної
проточної води відповідно до вимог ДСанПін 5.5.2.008-01.
4.3.1. У кожному кабінеті розміщується класна (аудиторна) дошка одного з
видів: на одну, три або п'ять робочих поверхонь у розгорнутому або
складеному вигляді. Середній щит класної (аудиторної) дошки на три або
п'ять робочих поверхонь може бути використаний для демонстрації
екранно-звукових засобів навчання на навісному екрані.
4.3.2. На окремих робочих поверхнях класної (аудиторної) дошки залежно
від специфіки предмета може бути накреслено графічну сітку для побудови
графіків.
4.3.3. Одна з робочих поверхонь може мати магнітну основу з кріпленнями
для демонстрації навчально-наочних посібників (таблиць, карт,
моделей-аплікацій тощо).
4.3.4. Робочі поверхні на звороті дошки можуть бути покриті білим
кольором для нанесення написів за допомогою спеціальних фломастерів.
4.3.5. Поряд з класною (аудиторною) дошкою в кабінеті математики розміщують демонстраційні креслярські інструменти.
4.3.7. Хімічний посуд зберігається у лабораторних приміщеннях,
розташовується окремо відповідно до розміру, виду і матеріалу
(пластмаса, скло, метал), з якого він виготовлений.
4.3.8. Склянки для зберігання реактивів повинні мати етикетки з чіткими і
яскравими написами їх назв. Усі шафи для зберігання хімічних реактивів
повинні замикатися, ключі від них зберігаються у вчителя. На посуді з
отруйними, вогне- та вибухонебезпечними речовинами мають бути етикетки з
написами різного кольору:
4.3.9. Хімічні реактиви зберігаються та розміщуються системно залежно
від їх властивостей (гігроскопічні реактиви, леткі, горючі і органічні
речовини, кислоти тощо).
4.3.10. Усі матеріальні цінності обліковуються в інвентарній книзі, за формою, наведеною в додатку 1 до Положення про навчальні кабінети загальноосвітніх навчальних закладів,
затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України від 20 липня
2004 року № 601, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 9
вересня 2004 року за № 1121/9720, яка повинна бути прошнурована,
пронумерована та скріплена печаткою.
4.3.11. Місця зберігання засобів навчання нумеруються і позначаються
назвами на етикетках, що заносяться до інвентарної книги, яка
зберігається у кабінеті.
4.3.12. Матеріальні об'єкти (предмети) і матеріали, що витрачаються в
процесі роботи (хімреактиви, посуд тощо), заносяться до матеріальної
книги за формою, наведеною в додатку 2 до Положення про навчальні кабінети загальноосвітніх навчальних закладів,
затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України від 20 липня
2004 року № 601, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 9
вересня 2004 року за № 1121/9720.
4.3.13. Облік та списання морально та фізично застарілого обладнання,
навчально-наочних посібників проводяться відповідно до законодавства.
аптечкою з набором медикаментів, перев’язувальних засобів і приладдя для надання першої долікарської допомоги, перелік яких наведено у додатку 2 до цього Положення;
первинними засобами пожежогасіння відповідно до додатка 2 до Правил пожежної безпеки.
4.4.2. Кабінет фізики забезпечується системою електрообладнання із
загальних стаціонарних та спеціалізованих взаємозв'язаних електричних
пристроїв і джерел, які вмикаються до мережі змінного трифазного струму
(з фазною напругою 127 В або 220 В) та однофазного (від 5 В до 250 В),
постійного струму з напругою від 0 до 110 В. У лаборантській
встановлюється центральний щиток, від якого подається однофазний і
трифазний струм на розподільний щиток з випрямлячем і регулятором
напруги (розміщеним поряд з класною дошкою). До учнівських столів у
кабінеті фізики підводиться змінний електричний струм до 42 В
(відповідно до пункту 6.7 глави 6 Правил безпечної експлуатації електроустановок).
4.4.3. Проведення занять у кабінеті біології здійснюється відповідно до Правил безпеки під час проведення навчання з біології.
4.4.4. Проведення занять у кабінетах хімії та фізики здійснюється відповідно до Правил безпеки під час проведення навчально-виховного процесу в кабінетах (лабораторіях) фізики та хімії.
4.4.5. Вимоги пожежної безпеки для всіх навчальних приміщень визначаються Правилами пожежної безпеки.
5.1. Навчально-методичне забезпечення кабінетів з ПМП складається з
навчальних програм, підручників, навчальних, методичних та
навчально-наочних посібників, обладнання навчального, загального та
спеціального призначення з відповідного предмета.
5.2. Розподіл та зберігання засобів навчання і навчального обладнання
здійснюються згідно з вимогами навчальних програм за розділами, темами і
класами відповідно до класифікаційних груп у секціях меблів
спеціального призначення у кабінетах чи (та) лабораторних приміщеннях.
5.3. У кабінетах біології, фізики та хімії повинні бути журнали
реєстрації інструктажів з безпеки життєдіяльності (первинний, цільовий)
та інструкції з безпеки під час роботи в кабінетах фізики, хімії,
біології.
інструкціями для виконання лабораторних і практичних робіт, дослідів, спостережень, фізичного практикуму тощо;
6.1. На вхідних дверях кабінету повинен бути відповідний напис на
табличці з назвою кабінету: «Кабінет фізики», «Кабінет хімії» тощо.
таблиці «Періодична система хімічних елементів Д. І. Менделєєва»,
«Електрохімічний ряд напруг металів», «Розчинність основ, кислот,
амфотерних гідроксидів і солей»;
6.3. Кабінети з ПМП загальноосвітнього навчального закладу повинні бути
забезпечені настінними (настільними) приладами для вимірювання
температури та вологості повітря.
7.1. Роботою кабінету з ПМП керує завідувач, якого призначає директор
навчального закладу своїм наказом з числа учителів вищої категорії або
вчителів-методистів за профілем.
7.2. Завідувач кабінету з ПМП відповідає за належний стан обладнання,
приладів, упорядкування, зберігання й використання навчально-наочних
посібників та інших матеріальних цінностей кабінету.
ведення інвентарної книги із занесенням до неї відповідних змін про нові
надходження, витрати та списання матеріальних цінностей;
7.4. Завідувач кабінету з ПМП щороку подає пропозиції щодо оснащення
кабінету засобами навчання та шкільним обладнанням керівнику навчального
закладу.
|
Додаток 1
до Положення про навчальні кабінети з природничо-математичних предметів загальноосвітніх навчальних закладів |
Загальноосвітній навчальний заклад
|
_________________________________
(повне найменування навчального закладу) |
Місце розташування кабінету
|
_________________________________
(поверх, № кабінету) |
Загальна площа кабінету __________ м-2,
|
лаборантської ___________________ м-2
|
Меблі:
|
|
столи учнівські __________________ шт.,
|
стільці учнівські ____________ шт.,
|
стіл учителя ____________________ шт.,
|
стільці учителя _____________ шт.,
|
демонстраційний стіл ____________ шт.,
|
магнітна дошка _____________ шт.,
|
шафа __________________________ шт.,
|
інше ______________________ шт.
|
Обладнання:
|
|
дошка шкільна _____________________ шт.,
|
|
дошка магнітна ____________________ шт.,
|
|
дошка комп’ютерна ________________ шт.,
|
|
екран ____________________________ шт.,
|
|
комп’ютери _______________________ шт.,
|
|
ксерокс ___________________________ шт.,
|
|
принтер __________________________ шт.,
|
|
сканер ___________________________ шт.,
|
|
проектор__________________________ шт.,
|
|
витяжна шафа _____________________ шт.,
|
|
інше _____________________ шт.
|
|
Дата «___»__________20_ р.
|
|
Директор навчального закладу
|
____________/___________
(підпис) (П.І.Б.) |
Завідувач кабінету
|
____________/___________
(підпис) (П.І.Б.) |
|
Додаток 2
до Положення про навчальні кабінети з природничо-математичних предметів загальноосвітніх навчальних закладів |
№ з/п
|
Найменування
|
Кількість
|
1
|
Аміаку розчин 10 %, 40 мл
|
1 фл.
|
2
|
Бинти марлеві - стерильний і нестерильний, 10 м х 5 см
|
по 2 шт.
|
3
|
Болезаспокійливі засоби (анальгін, цитрамон тощо)
|
1 уп.
|
4
|
Борної кислоти розчин спиртовий 2 % (3 %), 10 (20) мл
|
1 фл.
|
5
|
Брильянтового зеленого розчин спиртовий 1 %, 15 (20) мл
|
1 фл.
|
6
|
Вазелін мазь, 20 (25) г
|
1 уп.
|
7
|
Валідол 0,06 № 10, таблетки
|
1 уп.
|
8
|
Вата медична гігроскопічна стерильна
|
100 г
|
9
|
Джгут кровоспинний гумовий
|
1 шт.
|
10
|
Йоду розчин спиртовий 5 %, 20 мл
|
1 фл.
|
11
|
Лейкопластир 0,05 х 5 м
|
1 шт.
|
12
|
Ножиці медичні
|
1 шт.
|
13
|
Перекису водню розчин 3 %, 25 (40) мл
|
1 фл.
|
14
|
Пінцет
|
1 шт.
|
15
|
Пластир бактерицидний 2,3 х 7,2 см
|
5 шт.
|
16
|
Серветки марлеві медичні стерильні
|
2 уп.
|
Немає коментарів:
Дописати коментар